Thursday, September 6, 2007

Luciano Pavarotti


"Penso che una vita per la musica sia una vita spesa bene ed è a questo che mi sono dedicato." Luciano Pavarotti. (In het Nederlands: "Ik denk dat een leven in de muziek een prachtig besteed leven is en dit is waaraan ik mijzelf heb gewijd."

nog mooier is zijn uitspraak;

"Ik heb alles gehad in mijn leven, echt alles. En als alles van me wordt afgenomen, sta ik quitte met God".


maar nog mooier is het te luisteren naar deze man. Ik heb al jaren twee opera zangers die me echt tot tranen kunnen zingen. Luciano Pavarotti en Andrea Borcelli.

Pavarotti is nog gedraaid tijdens de crematie van mijn lieve schoonmoeder Riet. Een duet met Eric Clapton; Holy Mother. Het nummer wordt thuis nog vaak gedraaid en brengt goede herineringen (en wordt uit volle borst meegezongen).

Ik maak wel vaker links naar Miles Davis; een muzikaal genie die muzikale stromingen samen bracht. Heel misschien in mindere mate, maar dan toch nog, hebben we Linkin Park, die rap en rock samen brengt tot een totaal nieuw concept! (Een concept dat nu massaal gecopieerd wordt).

Maar misschien is wat Pavarotti deed nog wel veel directer. Pavarotti heeft opera toegangkelijk gemaakt voor miljoenen jongeren door op te treden met talloze pop/rock sterren. U2 en Eric Clapton zijn er maar een paar van. Pavarotti wist als geen ander dat muziek tijden, grenzen en culturen overschijdt en samen brengt. En dat is het mooie van muziek.

Vanaf deze "nobody's place" wens ik je een mooi en muzikaal afterlife, ...Ciao Luciano!!

No comments: